Упровадження інклюзивного підходу в системі «університет-школа»: від теорії до практики
31 січня 2019 року в Барському ліцеї №2 відбувся міні-симпозіум на тему «Упровадження інклюзивного підходу в системі «університет-школа»: від теорії до практики».
У зустрічі взяли участь науковці Вінницького державного педагогічного університету ім. Михайла Коцюбинського: Лазаренко Наталія Іванівна – ректор університету, заслужений працівник освіти України, кандидат педагогічних наук, професор; Голюк Олена Анатоліївна – завідувач кафедри дошкільної та початкової освіти ВДПУ, кандидат педагогічних наук, доцент; Демченко Олена Петрівна – доцент кафедри дошкільної та початкової освіти ВДПУ, кандидат педагогічних наук; Ярослава Пилипенко – прес-секретар ректора, засновник «Школи волонтерства».
Серед гостей заходу були представники органів місцевого самоврядування, відділу освіти Барської райдержадміністрації, Інклюзивно-ресурсного центру, методичного кабінету, лікарі-психіатри Барської центральної районної лікарні.
Активними учасниками симпозіуму стали вчителі, їх асистенти, члени педагогічного колективу Барського ліцею №2, які створюють необхідні умови для дітей з особливими освітніми потребами, як за інклюзивною, так і за індивідуальною формою навчання.
Метою зустрічі було обговорення сучасного підходу, нагальних питань, проблем, пошук рішень у створенні комфортного середовища в освітньому закладі для дітей з особливими освітніми потребами.
Вітальним словом розпочав роботу симпозіуму міський голова Барської міської ради Цицюрський А.А. Привітала учасників зустрічі ректор університету Лазаренко Н.І. Роботу ліцею презентував директор Федик С.М.
Спілкування відбувалося в ході трьох панельних дискусій, де розглядалися питання:
«Підготовка майбутніх педагогів у закладі вищої освіти до роботи
в інклюзивному просторі» (спікер Демченко О.П.);
«Упровадження інклюзивної освіти в умовах реформування нової української школи: з досвіду роботи» (спікер Романяк Л.Г.);
«Налагодження співпраці щодо питання реалізації інклюзивного підходу в тріаді «орган виконавчої влади – університет – школа» (спікери Стрельчук Н.О., Лазаренко Н.І., Федик С.М.).
До активного обговорення питань щодо створення комфортного середовища для дітей з ООП, організації освітнього процесу з позиції гуманістичного підходу, утвердження партнерських стосунків між учасниками педагогічного процесу долучилися директор Інклюзивно-ресурсного центру Барської РДА Береза І.І., начальник соціально-гуманітарного відділу Барської міської ради Стрельчук Н.О., практичний психолог ліцею Корженюк Н.В., учителі Кухар В.М., Федик Н.Г., Тихолаз Т.Б., Ніколова О.Б., Вергелес Т.В., Попіловська І.В., асистенти вчителів Пічура О.В., Ракшун М.М., Пікуль Н.М., Андробченко Н.І.
Проблема інклюзивного навчання, створення умов для дітей з особливими освітніми потребами є актуальною інновацією, надзвичайно необхідною, і водночас складною й суперечливою. Виклики і труднощі, які сьогодні з’являються в ході впровадження інклюзивного навчання, не маєють легких і простих рішень. І сьогодні їх вирішення треба шукати в партнерстві, співпраці на різних рівнях, в різних соціальних інституціях, які б сприяли позитивному розвитку дитини з ООП, від народження до входження в доросле життя.
Паралельно з панельними дискусіями проводилися профорієнтаційна робота зі старшокласниками і представлення «Школи Волонтерства Вінниччини».
На завершення панельних дискусій всі присутні відвідали Дебатний клуб старшокласників, де учні 10-х класів взяли участь у дебатах з питання «Особлива дитина очима однолітків». Захід провела соціальний педагог ліцею Кушнір Т.П.
У довгому переліку завдань, які має реалізувати в освітньому середовищі школа, пріоритетним є створення таких психолого-педагогічних умов, які забезпечили б повноцінний розвиток кожної дитини з ООП. Серед таких завдань виокремлені соціалізація особистості, формування навчальних здібностей та розвиток інтелектуальних сфер дитини з ООП, її творчого потенціалу, розбудова емоційно-вольової сфери, формування комунікативно-поведінкових навичок.
Обговорення цих надзвичайно непростих питань ще раз підкреслило, що тільки спільне зусилля органів виконавчої влади, науковців і практиків закладів освіти різних рівнів, інклюзивно-ресурсних центрів, медичних працівників та всіх небайдужих можуть сприяти позитивному, комфортному входженню дитини з особливими освітніми потребами в освітній простір, який забезпечить їй позитивне особистісне зростання і допоможе стати повноцінним громадянином суспільства.
На завершення роботи симпозіуму було укладено Договір про творчу співпрацю між факультетом дошкільної, початкової освіти та мистецтв імені Валентини Волошиної Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського та Барським ліцеєм № 2 Барської міської ради Вінницької області.
Романяк Л.Г., заступник директора з навчально-виховної роботи