08 лютого 2023 року в Барському ліцеї №2 в рамках наступності між ІІ циклом початкової та І циклом базової освіти відбувся науково-практичний семінар «Оволодіння новими методичними прийомами формування читацької та комунікативної компетентностей як показників готовності молодших школярів до продовження навчання в основній школі». У заході взяли участь вчителі початкових класів та вчителі мовно-літературної галузі, що викладають у 5-х класах Нової української школи.
Метою семінару було розглянути дієві практики, нові методичні прийоми формування читацької грамотності для забезпечення готовності молодших школярів до продовження навчання в основній школі.
Високий темп життя і мобільність змушують нас читати короткі тексти, інформаційні дайджести з дисплеїв смартфонів, планшетів, комп’ютерів. В умовах інформаційної глобалізації ослаблення інтересу до читання – це проблема не лише українців, а й світова. Відбувається відчуження молоді від книги, занепад загальної книжкової культури. Сучасний учень легше орієнтується в комп’ютері, аніж у текстовому форматі. Та все ж навички читання не втрачають актуальності, адже досі більшість інформації в інтернеті або текстова, або супроводжується текстом.
У переліку ключових компетентностей, представлених у «канві» розвитку учня Нової української школи, немає такої компетентності, як читацька. Проте серед усіх умінь, спільних для всіх компетентностей є «вміння читати з розумінням». І це не дивно, адже саме через читання широкого кола матеріалів з різних сфер особистого і суспільного життя, науки і техніки людина відкриває для себе світ, розширює його межі, щоб врешті-решт стати успішною, самодостатньою, гармонійною особистістю.
Для розвитку читацьких компетенцій сенситивним є саме молодший шкільний вік. Якщо інтерес до читання не сформовано в початковій школі, це негативно вплине на подальше навчання та розвиток. Рівень сформованості читацької компетентності свідчитиме про готовність випускника початкової школи до повноцінного сприйняття складніших за художньою формою і змістом літературних творів, засвоєння літературознавчих термінів в основній школі.
Тому саме вчитель початкової школи має володіти широким арсеналом методів і прийомів для формування, розвитку та удосконалення цього вміння.
Під час роботи семінару розглядалися місце читацької компетентності у «канві» розвитку учня Нової української школи (Романяк Л.Г.), різноманітність типів текстів для читання в початковій школі (Тарнопольська І.Д.), зв’язок читацької і комунікативної компетентності у формуванні особистості молодшого школяра (Пікуль Н.М.). Учителі початкових класів поділилися досвідом впровадження в навчальний процес дієвих практик критичного читання, роботи з інформаційними текстами та медіапродуктами (Тихолаз Т.Б., Попіловська І.В., Кухар І.А., Маніта Т.М.).
Особливу увагу звернула на формування читацької компетентності школярів в умовах інклюзивного навчання асистент учителя Уханська Н.П.
В обговоренні методів і прийомів формування читацької компетентності у 5-х класах НУШ взяли участь вчителі української мови та літератури Кушнір Н.А., Чурай Н.В., Балинська В.С.
На закінчення семінару заступник директора з навчально-виховної роботи Романяк Л.Г. представила результати моніторингу сформованості читацької компетентності в учнів 3-4-х класів на кінець І семестру.
Отже, розвиток читацької компетентності в учнів початкової школи є основою освіти і самоосвіти кожної людини. І ставлення до нього з перших днів шкільного життя є індикатором ставлення до всього навчального процесу. Завдання учителя початкових класів в умовах НУШ не тільки навчити свідомо, правильно, виразно читати, розуміти, аналізувати твори, але і формувати у дітей соціальні, морально-етичні цінності через художні образи літературних творів; розвивати мовлення учнів; формувати уміння створювати власні висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого); розвивати творчу літературну діяльність школярів; формувати у них навички самостійної роботи з різними типами і видами дитячих книжок; уміння здійснювати пошук, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань. Результату сформованості читацької грамотності можна досягти шляхом комплексного і систематичного використання освітніх технологій, методик, методичних прийомів, стратегій. Головне в розвитку читацьких навичок – це практика.