Якщо в освітньому середовищі є баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителем, та видами діяльності, ініційованими учнями, то таке середовище забезпечує можливість дітям робити власний вибір, удосконалювати наявні практичні навички, отримувати нові знання на позитивному емоційному фоні.
01 лютого 2023 року в 4-А класі Барського ліцею №2 відбувся урок-квест «Шоколадна мандрівка. Пошуки Золотих квитків». Такий формат навчального заняття був ініційований учнями, а ідею втілили в життя вчителі початкових класів Тарнопольська Ірина Дмитрівна, Романяк Лариса Григорівна та асистент учителя Пікуль Наталія Михайлівна.
Чому саме Золоті квитки і до чого тут шоколадна мандрівка? Усе дуже просто. Протягом кількох уроків української мови четвертокласники працювали над уривками фентезійного роману Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика». Твір дуже вразив дітей, і Золоті квитки із шоколадних батончиків Віллі Вонки стали ключовими ідеями до проведення нестандартного уроку. Невипадково була вибрана й дата проведення квесту, оскільки в самому творі Роальда Дала екскурсія на фабриці Віллі Вонки мала відбутися саме першого лютого. Мабуть, образ головного персонажа Чарлі Бакета став мотиваційним для більшості учнів класу, бо під час квесту кожен намагався бути чесним, відповідальним, добрим, безкорисливим, терплячим, стриманим і дисциплінованим.
Під час традиційної ранкової зустрічі на початку навчального дня діти об’єдналися в команди під назвами «Карамельки», «Чупа-чупси» і «Зефірчики». Були обговорені правила роботи в групі та створені критерії оцінювання: кожне правильно виконане завдання дозволяло відкрити чарівну капсулу із засекреченими координатами найпотаємніших куточків класної кімнати, де знаходилися Золоті квитки з добрими і щирими побажаннями.
Підібрані завдання були спрямовані на формування компетентностей і вмінь, що реалізувалися через поєднання мовно-літературної, математичної, природничої, здоров’язбережної, соціальної та фізкультурної освітніх галузей. Під час виконання завдань діти вкотре вчилися співпрацювати в команді, брати на себе відповідальність за прийняті рішення, довіряти і підтримувати один одного, застосовувати свій навчальний і життєвий досвід у нових умовах. Учні добирали величезну кількість іменників до поданих прикметників і навпаки, визначали число і рід прикметників у словосполученнях, відмінків у реченнях, розв’язували «молочні приклади», аргументували шкідливість та корисність харчових продуктів, оформляли вітрину супермаркету на основі логічних задач, «готували» страви з наборів продуктів і «рекламували» їх, добираючи якнайбільше прикметників.
Звичайно, як і на кожному уроці, були успіхи і траплялися помилки, але й діти, і вчителі отримали задоволення від проведеного навчального заняття, ще й поласували солодкими гостинцями.
Найбільше, чого очікували учасники від проведеного квесту – це відсутність повітряної тривоги, яка так часто і невчасно втручається у шкільне життя. Але її, на щастя, не було. Діти і вчителі, як і зазвичай, вшанували пам’ять про загиблих у війні Хвилиною мовчання і подякували Збройним Силам України за те, що боронять наш повітряний простір і дають можливість отримувати знання у безпечних комфортних умовах.